Τήν Παρασκευήν, 8ην /21ην Μαρτίου 2014, ὁ Μακαριώτατος Πατήρ ἡμῶν καί Πατριάρχης Ἱεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος, συνοδευόμενος ὑπό τοῦ Πατριαρχικοῦ Ἐπιτρόπου, Ἱερωτάτου Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ἡσυχίου, καί τοῦ Ἀρχιδιακόνου π. Εὐλογίου, μετέβη εἰς τήν Ἑλληνορθόδοξον (Rum Orthodox) Κοινότητα τῶν Ραφιδίων, κειμένην εἰς τήν πόλιν Νέαπολιν (Nablus), ἐν ᾗ τό Φρέαρ τοῦ Ἰακώβ.
Ἡ Κοινότης αὕτη κατοικεῖ κατά τό ἥμισυ εἰς τήν ἄκρην τῆς Νεαπόλεως, ἐν ᾗ καί ὁ παλαιότερος αὐτῆς Ναός τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου τοῦ Μυροβλήτου, κατά δέ τό ἄλλο ἥμισυ αὐτῆς εἰς τό κέντρον τῆς νέας πόλεως τῆς Νεαπόλεως, ἐν ᾧ καί προσφάτως ἀνήγειρε περικαλλῆ Ναόν πρός τιμήν τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου.
Εἰς τόν νέον Ναόν τοῦτον ὁ Μακαριώτατος προεξῆρξε τῆς ἀκολουθίας τῆς Γ’ Στάσεως τῶν Χαιρετισμῶν τῆς Ὑπεραγίας ἡμῶν Θεοτόκου, συνιερουργούντων τοῦ Ἁγίου Καπιτωλιάδος, τοῦ ἐκτελοῦντος χρέη Προϊσταμένου τῆς Κοινότητος ταύτης Ἀρχιμανδρίτου π. Ἱουστίνου, ἡγουμένου τοῦ Φρέατος τοῦ Ἰακώβ καί τοῦ Ἀρχιδιακόνου π. Εὐλογίου.
Πρός τό συναχθέν εὐσεβές ἐκκλησίασμα ὁ Μακαριώτατος ὡμίλησε διά τῆς κάτωθι ὁμιλίας Αὐτοῦ ἐχούσης ἑλληνιστί ὡς ἕπεται:
«Τούς σούς ὑμνολόγους, Θεοτόκε, ἡ ζῶσα καί ἄφθονος πηγή, θίασον συγκροτήσαντας πνευματικόν στερέωσον καί ἐν τῇ θείᾳ δόξῃ σου, στεφάνων δόξης ἀξίωσον».
Ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,
Ἡ ἁγία τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία εὐλαβεῖται καί τιμᾷ ἰδιαιτέρως τό ἱερόν πρόσωπον τῆς ὑπερευλογημένης Θεοτόκου καί ἀειπαρθένου Μαρίας. Καί τοῦτο, διότι ἡ Χάρις καί ἡ δύναμις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἀνέδειξεν αὐτήν Θεοτόκον, δηλονότι μητέρα τοῦ Θεοῦ Λόγου, Κυρίου δέ ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Τό μέγα μυστήριον τῆς θείας Οἰκονομίας ἐμπεριέχεται εἰς τοῦτο τό ὄνομα τῆς «Θεοτόκου», ὡς διδάσκει καί ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός: «Τοῦτο τό ὄνομα ἅπαν τό μυστήριον τῆς Οἰκονομίας συνίστησι, εἰ γάρ Θεοτόκος ἡ γεννήσασα, πάντως Θεός ὁ ἐξ αὐτῆς γεννηθείς, πάντως δέ καί ἄνθρωπος». Ἕνεκεν τούτου ἡ Δέσποινα ἡμῶν Μαρία ἀναγνωρίζεται ὑπό τῆς Ἐκκλησίας ἡ κατ’ ἐξοχήν μεσίτρια ἡμῶν πρός τόν φιλάνθρωπον Θεόν.
Ἡ γνωστή εἰς ὅλην τήν οἰκουμένην «Ἀκολουθία τῶν Χαιρετισμῶν» ἤ «ἱκετήριος ἀκολουθία εἰς τόν Ἀκάθιστον Ὕμνον τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου» τελεῖται κατά τάς ἡμέρας τῆς ἁγίας Τεσσαρακοστῆς, δηλαδή τῆς εὐλογημένης μεγάλης νηστείας διά δύο κυρίως λόγους: Πρῶτον, διά νά τιμήσωμεν καί νά ἐγκωμιάσωμεν τήν μητέρα τοῦ Βασιλέως Χριστοῦ, ὡς τοῦτο διατυπώνει καί ὁ ὑμνῳδός λέγων: «Ἀνοίξω τό στόμα μου καί πληρωθήσεται Πνεύματος· καί λόγον ἐρεύξομαι τῇ βασιλίδι μητρί καί ὀφθήσομαι φαιδρῶς πανηγυρίζων καί ᾂσω γηθόμενος ταύτης τά θαύματα», καί δεύτερον διά νά τήν παρακαλέσωμεν νά στερεώσῃ τούς ὑμνοῦντας καί λατρεύοντας αὐτήν εἰς τήν ἀληθινήν πίστιν καί τήν ἐν Χριστῷ ζωήν, ὡς λέγει καί ὁ θεῖος Παῦλος: «εἰ γάρ καί τῇ σαρκί ἄπειμι, ἀλλά τῷ πνεύματι σύν ὑμῖν εἰμι, χαίρων καί βλέπων ὑμῶν τήν τάξιν καί τό στερέωμα τῆς εἰς Χριστόν πίστεως ὑμῶν», (Κολ. 2,5).
Ἐπί πλέον νά στερεώσῃ τούς ὑμνοῦντας αὐτήν καί εἰς τήν μέλλουσαν ζωήν. Καί τοῦτο, διότι ἡ Θεοτόκος δέν εἶναι μόνον «ἡ παγκόσμιος δόξα ἡ ἐξ ἀνθρώπων σπαρεῖσα, ἀλλά καί ἡ βασίλισσα τῶν οὐρανίων ἀγγελικῶν δυνάμεων.
Μέ ἄλλα λόγια, ἡ Θεοτόκος Μαρία ὡς μητέρα τοῦ Θεοῦ Λόγου μετέχει εἰς τήν θείαν δόξαν τοῦ Υἱοῦ καί Θεοῦ αὐτῆς. Διά τοῦτο καί πρεσβεύει, μεσιτεύει ὑπέρ πάντων ἡμῶν.
Εἰς τάς πρεσβείας καί μεσιτείας αὐτῆς οἱ πιστοί ἐναποθέτουν τάς ἐλπίδας των διά τήν συμμετοχήν αὐτῶν εἰς τήν δόξαν τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, ἔνθα «κομιοῦσιν κατά τόν Ἀπόστολον Πέτρον τόν ἀμαράντινον τῆς δόξης στέφανον», (Α” Πετρ. 5,4).
Αὐτό ἀκριβῶς εἶναι τό περιεχόμενον τοῦ ὕμνου, τόν ὁποῖον ἀπευθύνει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός εἰς τήν Θεοτόκον Μαρίαν μέλπων: «Τούς σούς ὑμνολόγους Θεοτόκε, ἡ ζῶσα καί ἄφθονος πηγή, θίασον συγκροτήσαντας πνευματικόν στερέωσον καί ἐν τῇ θείᾳ δόξῃ σου στεφάνων σόξης ἀξίωσον».
Ἱκετεύσωμεν τήν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον καί ἀειπάρθενον Μαρίαν, ἵνα διά τῶν πρεσβειῶν αὐτῆς ἀξιωθῶμεν νά διέλθωμεν τό στάδιον τῆς Ἁγίας Νηστείας καί καταντήσωμεν εἰς τήν χαράν καί εὐφροσύνην τῆς Ἁγίας τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ Ἀναστάσεως. Ἀμήν».
Μετά τήν ἀκολουθίαν ὁ Μακαριώτατος ἤκουσε ἐκ τοῦ Συμβουλίου περί τῶν προβλημάτων τῆς Κοινότητος αὐτῶν κυριώτερον τῶν ὁποίων ὁ διορισμός μονίμου Ἱερέως αὐτῶν.
Ἡ ἀκολουθία τῆς Γ΄ Στάσεως τῶν Χαιρετισμῶν ἐπίσης μετεδόθη διά ζώσης ἐκ τοῦ Καθολικοῦ τοῦ Ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως διά τοῦ ραδιοφωνικοῦ σταθμοῦ τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων, ἐν ᾗ μετά τοῦ πρωτοψάλτου τοῦ Πανιέρου Ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως Ἀρχιμανδρίτου π. Ἀριστοβούλου συμμετεῖχε ἡ χορῳδία τῆς Σχολῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν ὑπό τόν Ἀρχιμανδρίτην π. Εἰρηναῖον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου